24 مه 2023- محققان دانشگاه تگزاس در ال پاسو با موفقیت نقشه‌ برداری مناطق خاصی در مغز را انجام داده‌اند که در زمان تغییرات قند خون فعال می‌شوند، آنها اطلاعات بنیادی از مکانی را ارائه کردند که در نهایت می‌تواند منجر به درمان‌های هدفمندتر برای افرادی شود که با بیماری هایی مانند دیابت دست و پنجه نرم می کنند.

این مطالعه ی تاریخی 13 ساله که در مجله پزشکی بالینی منتشر شده است، توضیح می‌دهد که چگونه این تیم از تجزیه و تحلیل دقیق میکروسکوپی برای مشخص کردن جمعیت‌های سلولی خاص در مغز که به تغییرات سریع قند خون پاسخ می‌دهند، استفاده کردند.

دکتر ارشد ام. خان، دانشیارUTEP در علوم زیستی، و تیمی از آزمایشگاه او، به سرپرستی دانشجوی دکترا جرونیمو تاپیا، یک دهه ی گذشته را صرف تمرکز بر تحقیقاتی کردند که ابتدا توسط محققان دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) انجام شد، جایی که دکتر خان قبل از پیوستن به دانشکده ی UTEP در آنجا کار می کرد. آنها با کمک دو عضو دیگر تیم، استادیار تحقیقاتی UTEP دکتر سیواسای بالیوادا، و دکتر ریچارد اچ. تامپسون ازUSC ، جمعیتی از سلولهای حساس به گلوکز را در مغز شناسایی کرده و مکان آنها را در یک اطلس مغزی با دسترسی آزاد به دقت ترسیم نمودند.

دکتر خان توضیح داد که نتایج این مطالعه نشان ‌دهنده یک گام مهم به سمت نقشه‌ برداری جهانی یکنواخت مغز و ارزیابی پاسخ‌ های سلولی به قند خون در بیماران دیابتی است.

دکتر خان گفت: من از همه همکارانم که در طول سال ها تلاش کردند، چه زمانی که در USC بودم و چه اکنون اینجا در UTEP، سپاسگزارم. در نهایت دانستن مختصات دقیق این ساختارها در یک اطلس مغزی با دسترسی باز به این معنی است که این دانش اکنون می تواند توسط جامعه علمی برای هدف گیری دقیق مداخلات بالینی یا درمانی در آینده برای افرادی که نوسانات قند خون و پیش دیابت را تجربه می کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر خان افزود: یافتن این سلول ها تا حدودی شبیه نظارت بر حسگرهای سوخت در خودرو است که سطح سوخت آن بالا می رود یا کاهش می یابد. قدم بعدی پیدا کردن مسیرهای نورونی است که این سنسورها را به سایر قسمت های مغز متصل می کند، وظیفه ای که برای انجام آن ما در حال حاضر سخت مشغول کار هستیم.

تیم دکتر خان توانست تغییرات قند خون را در نواحی پاسخگوی مغز در 15 دقیقه ردیابی کند، فرآیندی که پیش از این به دلیل محدودیت در نشانگرهای زیستی مورد استفاده برای تشخیص این تغییرات، ساعت ها طول می کشید.

لوکوس سرولئوس (locus coeruleus به لاتین "مکان آبی")، ناحیه ای از مغز است که به دلیل رنگ بافت منحصر به فردش به این نام خوانده می شود. این ناحیه از مغز نوراپی نفرین تولید می کند که یک انتقال دهنده عصبی است و نقش مهمی در برانگیختگی، توجه و پاسخ استرس بدن ایفا می کند. در این مطالعه مشخص شد که لوکوس سرولئوس، یکی از معدود مناطقی است که در مراحل اولیه ی تغییرات قند خون واکنش نشان می‌دهد، این نشان می‌دهد که این ناحیه، یک مرکز تحریک مهم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 می باشد هنگامی که تغییرات تهدید کننده زندگی را در قند خون خود تجربه می‌کنند. چنین تغییراتی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که دیابتی‌ها دوز نادرستی از انسولین را تزریق می‌کنند، که می‌تواند قند خون آنها را به سطوح پایین و خطرناکی سوق دهد .

دانش جدید در مورد این ناحیه از مغز در نهایت می‌تواند به محققان کمک کند تا بر خطرناک‌ ترین اثرات تغییرات قند خون یعنی هیپوگلایسمی که به عنوان یک عارضه رایج مدیریت دیابت ایجاد می‌شود، نظارت کرده و در آن مداخله کنند.

جسیکا سالسیدو پادیلا، دانشجوی فارغ التحصیل UTEP از آزمایشگاه دکتر خان و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: این تحقیق در منطقه ی مرزی ما بسیار مهم است زیرا شیوع بالایی از چاقی و دیابت در جوامع ما وجود دارد. هدف ما این است که دقیقاً جایی که فرآیندهای خاصی در مغز اتفاق می‌افتد را شناسایی کنیم تا بتوانیم درمان‌ها، فناوری‌ها یا داروهایی را توسعه دهیم که موثر باشند.

پرفسور رابرت کرکن، رئیس کالج علوم UTEP، گفت: این کار مهم دکتر خان و تیمش نشان دهنده تعهد کالج و دانشگاه ما به پیشرفت در کشف ارزش عمومی است. من صمیمانه به آنها به دلیل نتیجه‌گیری پربار این مطالعه ‌ تبریک می‌گویم و در مورد درمان‌های بالینی که یافته‌های آنها می‌تواند فراهم کند، امیدوار و مشتاق هستم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-brain-blood-sugar.html